Beklimmen Mount Batur

Een van de dingen die ik graag wilde doen in Bali, was het beklimmen van een vulkaan. De vulkaan Agung stond op het moment dat ik er was (september 2017) op uitbarsten, waardoor een deel van het eiland niet bereikbaar was. In Ubud heb ik me bij verschillende touroperators laten informeren of het wel veilig was om te gaan klimmen. Mount Batur ligt op veilige afstand en vanaf de top heb je uitzicht op Mount Agung, dus ik ging ervoor!

In Ubud zijn heel veel tour-operators gevestigd met een klein kantoortje. Ik heb de Mount Batur Sunrise Trekking uiteindelijk geboekt bij Puji Sunrise Trekking. Zo heb ik ook een fantastische mountainbike tour in de omgeving van Ubud geboekt. Daarover meer in deze blog.

Héél vroeg op

Om 1:30 uur ging mijn wekker en om 2:00 uur werd ik met een groepje uit mijn hotel opgehaald met een busje van Puji Sunrise Trekking. Na een heel vroeg ontbijt met koffie en pannenkoeken vertrokken we naar het beginpunt van de wandeling naar de top van de vulkaan Mount Batur.

Het doel was om de zonsopkomst vanaf de top te bewonderen. We klommen een paar uur steil omhoog in het pikkedonker, met slechts een zaklampje. Op de foto links de sliert lampjes die langzaam de berg opklimt. Uiteindelijk kleurde de lucht wat lichter en bereikten we de top.

Er stond een nogal fris windje boven, maar met veel laagjes kleding viel de kou tijdens het wachten wel mee. De warme snack op de top bestond uit een gekookt eitje. En niet zomaar een gekookt eitje: het ei was gekookt op de enorm hete stoom van de vulkaan waar we op liepen! Dan besef je opeens dat je de berg die je beklimt echt een vulkaan is.

De beloning van Moeder Natuur

En toen verscheen er een klein lichtje aan de horizon; de zon kwam op… Wat een magische ervaring!!! Het uitzicht op Mount Agung, daar achter Mount Rinjani op Lombok en de zon die verschijnt en een heel ander licht op de wereld werpt… Onbeschrijflijk.

Moeder Natuur beloonde ons met een schitterende zonsopkomst. Het nog mistige Batur-meer en de op uitbarsting staande Agung vulkaan werden mooi uitgelicht. Uit Mount Agung (de hoogste van de twee vulkanen op de voorgrond van de foto hieronder) stegen kleine rookkringeltjes op die erop duiden dat de vulkaan (zeer) actief was op dat moment. Gelukkig is me een volledige uitbarsting bespaard gebleven. Deze magische zonsopkomst had ik voor geen goud willen missen!

Voordat we weer afdaalden, moesten natuurlijk de nodige foto’s worden gemaakt, onder toezicht oog van een troep apen, en daar kregen we alle tijd voor van onze gidsen.

Gelukkig hadden we in het donker niet gezien hoe smal en slecht de weg naar boven eigenlijk was. Naar beneden zie je dat wel en ben je opeens veel bewuster van de stappen die je zet. Tijdens de tocht naar beneden moet je vooral goed opletten waar je je voeten neerzet, maar kijk af en toe ook even goed om je heen om het adembenemende landschap in je op te nemen.

Cat-poo-chino & Tegalalang

We dachten dat we na deze tocht weer terug werden gebracht naar ons hotel om lekker uit te rusten. Niets was minder waar. We hadden onderweg nog twee tussenstops: bij een koffieplantage en bij de bekende Tegalalang rijstterrassen. De koffieplantage Satria Agrowisata was prima (we hadden vooral heel veel behoefte aan koffie na de hike), maar de gidsen die de uitleg gaven bij de rondleiding over de koffie waren iets té geroutineerd en dreunden vooral het verhaal op. Deze regio staat bekend om de kostbare Kopi Luwak: de koffiebonen die worden gebruikt zijn eerst opgegeten en uitgepoept door de civet kat (smakelijk!). Dit zou de koffie zijn unieke smaak geven en zorgt ervoor dat de koffie nogal duur is. Als je de echte Kopi Luwak wil proeven, dan moet je iets bijbetalen.

Alhoewel het wemelde van de toeristen, waren de Tegalalang rijstvelden zeker de moeite waard om een bezoek te brengen. Dit kan je wel beter zelf doen vanuit Ubud, zodat je alle tijd hebt en niet uitgeput bent van het vroege opstaan en de hike.

Puji Sunrise Trekking

Ik heb deze tour een dag van tevoren bij het kantoortje van Puji Sunrise Trekking in Ubud geboekt. Deze organisatie sprak mij het meeste aan van alle touroperators die ik heb gesproken. Het is een fijne organisatie, goede begeleiding van de gidsen (omhoog en omlaag) en voor een prima prijs!

Locaties:
Puji Sunrise Trekking:
Adres: Jl.Bisma No.28, Ubud, Bali, 80571
Telefoon: +62 819-9930-5933
Whatsapp: +62 819-9930-5933
Facebook (de website van Puji Sunrise Trekking is leeg)

Prijs: 350.000 Rp per persoon (circa 20 euro)

Satria Agrowisata (koffieplantage):
Adres: Jl. Raya Kintamani, Manukaya, Tampaksiring, Kabupaten Ginyar, Bali 80552
Website: https://satria-agrowisata.business.site/ (alleen in het Indonesisch)

Prijs: gratis als onderdeel van de Mount Batur trekking en de mountainbike tour. Je moet wel bijbetalen als je de Kopi Luwak wil proeven.

Paklijst:

• Warme kleding; Neem warme kleding mee te nemen voor deze trip! Beneden aan de start heb je niet door dat het ook maar een beetje koud zou worden, maar bovenop de berg kan het koud worden door de wind. Als je vroeg boven bent, moet je nog een tijdje wachten op tot de zon verschijnt en je kan verwarmen. Ik had wat laagjes aan en een dun regen/windjack mee om bovenop aan te trekken.
  • Hoofdzaklamp; zo heb je je handen vrij om naar boven te klauteren. Decathlon verkoopt prima hoofdzaklampen, die ook nog fijn zitten.
  • Zonnebrand; voor de terugweg naar beneden;
  • Water!
  • Mueslirepen of andere snacks voor een eventuele hongerklop.

Klik hieronder voor mijn andere blogs over Bali:

Klik hier voor meer Azië-inspiratie.