Gave wandelsafari in Swaziland (Mkhaya Game Park)

Vanuit Maputo in Mozambique rijd je binnen vrij korte tijd naar verschillende wildparken in de omgeving, zoals het bekende Krugerpark in Zuid-Afrika of een van de parken in Swaziland (thans: “eSwatini”). Eind september (2009) koos ik voor het Mkhaya Game Park in Swaziland. Het Mkhaya Game Reserve is een privé reservaat en is de meest exclusieve safari ervaring van Swaziland. In het park worden meerdere bedreigde diersoorten opgevangen en beschermd tegen stropers.

Naast het vele “kleine” wild zoals wildebeesten, zebra’s, impala’s, kudu’s, giraffen, nyala’s, nijlpaarden, hyena’s en krokodillen, kan je tijdens een safari ook witte en zwarte neushoorns tegenkomen. Ook loopt hier de enige kudde buffels van Swaziland rond en heel soms worden er luipaarden gezien. Om de bedreigde diersoorten zo goed mogelijk te beschermen zijn er verschillende afgeschermde gebieden gecreëerd.

Toen wij het park inreden, zagen we al meteen twee neushoorns! We parkeerden de auto bij Stone Camp, ons kamp voor de komende twee nachten. Ons huisje was verrassend: er waren geen ramen en deuren… alleen een laag muurtje, een dak en een hekje dat de grote beesten buiten moest houden! Vanaf de wc heb je vrij uitzicht over de “bush”, de droge rivierbedding en het wild dat hier ook gewoon rondliep. Goedemiddag apen en nyala’s!

Na het welkomstdrankje konden we voor het donker nog een korte game drive doen. Onze eigen auto lieten we achter en we stapten in de Mkhaya-jeep met gids. We stuitten al snel op een grote kudde buffels bij een watertje. Een prachtig gezicht om meer dan 30 buffels te zien drinken! Verder zagen we nog neushoorns, zebra’s en klein wild.

Bij terugkomst bij Stone Camp was het kamp omgetoverd in een sprookje: het hele kamp stond vol met olielampjes (er is geen elektriciteit). Het heerlijke diner onder de sterren en een kampvuur op de achtergrond was magisch. Je gaat slapen met de geluiden van de jungle; de hysterische lach van hyena’s en het indringende gehuil van de bushbabies.

Om 5:00 uur zat ik recht overeind in bed omdat ik allemaal gekraak en gesnuif naast mijn bed hoorde, maar het was nog te donker om te zien wat het was. Gelukkig kwam de schemering snel en zag ik dat we omsingeld waren door een kudde nyala’s die aan het grazen waren en zag ik een aap de boom in schieten! Om 5:30 uur werden we gewekt met een kopje thee en een muffin en een half uurtje later stonden we klaar voor de ochtendsafari. Een van onze vrienden had nogal een onrustige nacht gehad, want ze had bezoek gehad van een (huilende) bushbaby die haar tassen aan het doorzoeken was.

Tijdens de game drive belandden we in een groep van 15 olifanten (alle olifanten van het park, meer kan het park niet aan) en daartussen ook wat neushoorns. Het leek wel of ze net een vergadering hadden gehad met z’n allen! Verderop waren een paar giraffen aan het drinken, een heel mooi gezicht zo door hun knieën. Na de safari stond er een heerlijk ontbijt op ons te wachten. Ook het ontbijten doe je temidden van de nyala’s, zwijntjes en véél vogels.

De twee bush walks (wandelsafari’s) in het park waren mijn hoogtepunten. Een bush walk is spannend en spectaculair, omdat het je doet beseffen hoe klein en kwetsbaar je bent tussen al die enorme wilde dieren om je heen. Ondertussen leert de gids je van alles over wat je onderweg tegenkomt. Tijdens de eerste wandeling konden we wel tot ongeveer 5 meter afstand van neushoorns komen.

De tweede keer gingen we met een heel klein groepje op pad met onze gids, in de brandende Afrikaanse zon… Eerst bekeken we de neushoorns nogmaals van dichtbij, toen kwamen we olifanten tegen en vervolgens hebben we nog een tijdje aan de rand van de waterpoel gezeten waar de nijlpaarden een showtje weggaven en een krokodil gemeen naar ons keek. Aan het eind van de middag waren ze heel actief, dus we kregen een mooie show te zien (en vooral veel tanden). Op de weg terug liepen we opnieuw tegen een groep olifanten aan. Zo ontzettend gaaf!!

NB: In 2015 zijn de olifanten uit Mkhaya overgeplaatst vanwege ruimte-gebrek en omdat ze een grotere biodiversiteit in het park in gevaar brachten.

Paklijst:

• Goede wandelschoenen met dikke zolen;
  • Lange sokken;
  • Zonnehoed of pet;
  • Anti-mug
  • Een shirt met lange mouwen;
  • Een lange broek (van ademend materiaal, zoals katoen of linnen);
  • Een (hoofd)zaklamp;
  • Verrekijker;
  • Camera met voldoende opgeladen accu/extra batterijen.

Locatie:
Mkhaya Game Reserve
Adres: MR8, Swaziland (S26° 41′ 2.49″ E31° 44′ 47.73″)
Tel: +268 2582 3992
Website: https://biggameparks.org/properties/mkhaya-game-reserve-3

Dit park is overigens ook goed te bezoeken als je op reis bent in Mozambique of (het noorden van) Zuid-Afrika.