Walvishaaien, manta roggen en dhows in Tofo

Wow! Tofo! Wat een verrassing was deze bestemming!

Tofo is een klein dorpje aan de kust van Mozambique, dat vooral toeristen trekt voor de prachtige onderwaterwereld. Je kunt hier snorkelen met walvishaaien, duiken met manta roggen en schildpadden en de bultrug walvissen en dolfijnen springen regelmatig voor de kust uit het water. In het dorpje is een klein marktje en verder bestaat Tofo voornamelijk uit accommodaties en restaurantjes voor toeristen. Tofo ligt circa 500 kilometer ten noorden van Maputo, ongeveer 7 uur rijden met de auto (of 11 uur met de bus). Vanaf Johannesburg, Zuid-Afrika, gaan inmiddels ook rechtstreekse vluchten naar het nabij gelegen Inhambane (circa 22 km).

Lees hier alles over de trip naar Tofo (in september 2009), of ga meteen naar de volgende informatie:

Bamboozi Beach Lodge

Na een busrit van ongeveer 11 uur in een uitvergrote “chapa” (minibusje) waren we nogal opgelucht dat we er eindelijk waren, alhoewel de busreis ook zeer vermakelijk was (kippen op schoot, keiharde muziek, overal stoppen om spullen af te geven en weer in te laden)! De bus ging niet verder dan Fatima’s Backpackers, dus moesten we eerst nog een half uur met onze koffers over het zandpad zeulen voordat we bij Bamboozi Beach Lodge waren. Gelukkig kregen we halverwege een lift naar Bamboozi.

Bamboozi Beach Lodge ligt direct achter het strand van Tofo. Het restaurant, met heerlijk terras, ligt bovenop de zandduinen voor een fenomenaal uitzicht over de oceaan. Er is keuze uit een slaapzaal, een houten huisje op palen en self catering chalets, maar je kan hier ook je tent opzetten. Wij dropten onze tassen in ons houten huisje en na een welverdiend biertje boekten we gelijk de Ocean Safari bij Liquid Dive Adventures voor de volgende dag om met de walvishaaien te snorkelen.

Locatie:
Bamboozi Beach Lodge
Rua da Praia (ten noorden van het dorpje, langs het strand), Tofo, Mozambique
Website: http://www.barraresorts.com/bamboozi-home-of-bamboozi-lodge/

Snorkelen met walvishaaien

De volgende morgen gingen we de zee op met een rubberbootje; op naar de walvishaaien. En we hebben ze gezien hoor. We hebben met maar liefst met 3 walvishaaien gezwommen. Met één walvishaai bijna een uur lang! Dit was echt een onvergetelijke ervaring. Wat een prachtige, majesteuze wezens!

Niet iedereen kon zo genieten van de hoge golven en de langs zwemmende dolfijnen als ik, dus als je last hebt van zeeziekte, vergeet niet om een pilletje te nemen.

Duiken met manta roggen

De andere reden om naar Tofo te gaan, waren de manta roggen. Om weer even in te komen in het duiken heb ik eerst een Refresher Dive gedaan bij de Liquid Dive Adventures. Het was een supermooie duik en goed om weer even te wennen aan het duiken.

De tweede duik ging naar een duikstek waar de “cleaning stations” voor de manta roggen waren. Het was hard dalen en zwemmen om er te komen, maar eenmaal beneden was het echt genieten onderwater! We zagen de ene manta rog na de andere aan komen “zweven”. Het leek net een scene uit de animatiefilm Shark Tale. Zo gaaf! Op de heen- en terugweg werden we ook nog getrakteerd op voorbij zwemmende bultrugwalvissen.

NB. Voor de cleaning stations en andere mooie duikspots moet je dieper dan 20 meter duiken, dus je moet wel een Advanced PADI certificaat hebben om hier naartoe te kunnen duiken.

Kajak- en dhow-trip

Ik vond de kajak- en dhow-trip in de Inhambane laguna heel erg leuk. We staken de fantastische lagoon naar een klein eilandje (ze noemden het “Inhambane Island”) over met een kajak. We werden heel vriendelijk ontvangen op het eilandje en kregen een rondleiding langs het schooltje, het “ziekenhuis” en de huisjes van de bewoners.

De kokosnoten werden ter plekke voor ons uit de boom gehaald. Na de rondleiding stond er een heerlijke lunch op ons te wachten: een enorme berg verse krab, “matapa” en andere lekkere lokale specialiteiten.

Het boottochtje met de dhow – een traditionele zeilboot – terug naar Tofo was nogal ontspannen.

Jeepsafari, surfen en live muziek

We hebben ook een ‘jeepsafari’ gemaakt door de omliggende dorpjes, maar dat was vergeleken met de andere activiteiten die we hier hebben gedaan niet heel bijzonder. Tijdens de eindeloze busreis naar Tofo hadden we ook al heel veel van de omgeving gezien.

Het golfsurfen daarentegen was wel weer een hele leuke activiteit! Ook voor beginners is het hier goed te doen, omdat de golven niet al te hoog zijn. Op verschillende plekken langs het strand kan je een surfplank huren en je een paar uur vermaken in de branding.

We waren na het surfen gelukkig niet te moet om het optreden van de live band en DJ bij Dino’s Beach Bar mee te maken. Tofo heeft genoeg leuke restaurantjes en barretjes om je ‘s avonds te vermaken.

Tip: Vraag rond waar die avond het feestje is, want er is elke avond wel wat te beleven. Tofo staat ook bekend om de legendarische “Full Moon” parties.

Het was weer een lange weg terug naar Maputo, maar het reizen naar Tofo was zeker de moeite waard. Wat een topplek om mijn tijd in Mozambique af te sluiten!

Locaties:
Liquid Dive Adventures
Rua da Praia, Praia do Tofo, Mozambique
Tel: + 258 84 82 76 026 (ook WhatsApp)
E-mail: info@liquiddiveadventures.com
Website: https://www.liquiddiveadventures.com/

Kosten: Ocean Safari 45 euro; Fun dive (full gear) 50 euro.

Dino’s Beach Bar
Rua da Praia (naast Fatima’s Nest), Tofo, Inhambane, Mozambique
Tel: +258 84 719 0699
Website: https://www.tofoinfo.com/dino-s-bar

NB: De overige tourtjes kan je overal boeken. Wij hebben de tour naar Inhambane eiland en de jeep safari bij Bamboozi Beach Lodge geboekt.

Paklijst:

• Anti-mug;
  • Pilletjes tegen zeeziekte;
  • PADI certificaat en logboek;
  • (Hoofd)zaklamp;
  • Contant geld (voor als de geldautomaat het niet doet en je 22 km moet rijden voor de volgende pinautomaat);
  • Zonnebrand;
  • UV-shirt voor het snorkelen en surfen;
  • Fotocamera/Action cam voor onderwater;
  • Snacks en water voor de busrit.

Ben je op zoek naar meer reisinspiratie voor Mozambique? Lees dan mijn ervaring in Bilene en Macaneta. Klik hier als je meer wilt lezen over mijn tips voor Maputo.